Havermout is een gezond ontbijt voor vele goede redenen, het is betaalbaar, je kunt het eindeloos variëren en het zit boordevol voedingsstoffen zoals gezonde koolhydraten en vezels.

Afvallen met havermout is een goede optie als je probeert om gewicht te verliezen, dus je kunt havermout gerust toevoegen aan je dieet maar wel met mate. Hoe je havermout bereid kan een grote invloed hebben op de impact van je gewichtsverlies. Gebruik alleen maar smaakversterkers die nuttige voedingsstoffen bevatten en vetverlies aanmoedigen, vermijd suikers en vette toppings die veel calorieën bevatten.

Havermout is niet koolhydraatarm in tegenstelling zelfs er zitten hier vrij veel koolhydraten in. Het is daartegenin wel heel erg gezond en het geeft je een verzadigd gevoel en dit neemt de neiging af tot tussendoortjes en onderdrukt je hongergevoel. je kan zeker afvallen met havermout in je dieet zolang je het maat met mate doet. Wil je veel gaan afvallen dan kun je het artikel lezen 6 tips voor een koolhydraatarm ontbijt.

Vermijd instant havermout

Er liggen vele merken havermout in de schappen van de winkels, maar welke moet je nu nemen? De meeste havermout die je in de supermarkt vind zijn instant havermouts. Deze zijn snel klaar te maken, wat erg handig is, maar deze zijn hierdoor ook bewerkt om snel klaar te zijn. Als je havermout wilt gebruiken voor gewichtsverlies dan kun je het beste kiezen voor een havermout zonder toegevoegde smaakstoffen en suikers. Deze kun je kopen bij een natuurvoedingswinkel. Dit is hoe echte havermout moet zijn!

Havermout toppings

Als je wilt afvallen met een ontbijt van havermout dan moet je ook de juiste toppings gebruiken. Zoals je nu wel zult weten is dat je suikers moet vermijden voor je havermout ontbijt. Gebruik in plaats hiervoor een gezonde mix van producten die je gewichtsverlies aanmoedigen zoals rozijnen, frambozen, bramen, bosbessen en aardbeien. De bevatten weinig calorieën en zitten boordevol gezonde voedingsstoffen.

Je kunt in de verleiding vallen om je havermout zoeter te maken door bijvoorbeeld honing of Agave siroop toe te voegen. Echter de zoetstoffen die hier in zitten tellen ook mee als suikers en bieden weinig voedingswaarde aan je ontbijt.

Hetzelfde geld voor pindakaas ook dit wordt vaak toegevoegd in de havermout. Alhoewel pindakaas zeker goede voedingswaarde heeft zit er ook erg veel vet en calorieën in, wat je wilt vermijden als je plan is om af te vallen.

Afvallen met havermout: Recept

Het grote voordeel van een havermout ontbijt is dat je het op vele manieren kunt bereiden. Je kunt de toppings van je havermout eindeloos combineren. Ik geef je hier één recept voor een heerlijke havermout ontbijt.

Havermout receptBenodigdheden

  • 30 gram havermout
  • 75 gram aardbeien
  • ⅓ banaan
  • 20 gram almonds of walnoten
  • 250 ml almond melk, soya melk of coconut melk
  • 8 gram vanille extract

Instructies
Plaats de havermout, gesneden banaan en aardbeien in een kom. In een apart kommetje klop je de melk en vanille extract. Giet vervolgens het mengsel van melk en vanille extract met de havermout, gesneden banaan en aardbeien samen.

Plaats het mengsel in de koelkast voor één nacht. In de ochtend haal je de kom uit de koelkast en voeg je de amandel of walnoten hieraan toe en als finishing touch voeg je nog een paar plakjes aardbeien toe op de topping.